سفارش تبلیغ
صبا ویژن

► o▌ استان قدس ▌ o ◄

 

چای خطر سرطان و بیماری قلبی را کاهش می دهد

نوشیدن چای از آسیب دیدن سلولهایی که منجر به سرطان، بیماری قلبی و دیگر بیماریها می شوند، جلوگیری می کند.

یک متخصص تغذیه از دانشگاه بوستون گفت:« چای یک نوشیدنی گیاهی مفید تلقی می شود. چای حاوی موادی به نام فیتوکمیکال است، این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و با صدمات حاصل از رادیکال های آزاد، مقابله می کنند. رادیکال های آزاد، ذرات بارداری هستند که از طریق نور خورشید، مواد شیمیایی، بعضی از غذاها و استرس به وجود می آیند.»

آسیب دیدنDNA، اولین گام برای ابتلا به سرطان است و موجب بروز بیماری قلبی نیز می شود.

ویتامین هایA وC آنتی اکسیدان هستند، اما ترکیباتی مثل کاتچین ها(Catechins) هم در چای یافت شده است.

مدت سی سال طول کشید تا به اهمیت این ترکیبات پی برده شود .چای با کاهش کلسترول، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهد.

مدیر اجرایی مرکز پژوهشهای تغذیه (USDA)  در مریلند گفت:  8 مرد و 8 زن تحت آزمایش قرار گرفتند. آنها قبول کرده بودند در یک دوره سه هفته ای، آنچه را که به آنها داده می شود، بخورند و بیاشامند. یک نوشیدنی به آنها داده شد که فقط طعم چای داشت. در یک دوره سه هفته ای دیگر، داوطلبان در روز پنج فنجان چای نوشیدند.

زمانی که چای مصرف می شد، در مقایسه با آن نوشیدنی که فقط طعم چای را داشت، لیپوپروتئین کلسترول بد(LDL)،  ده درصد کاهش نشان داد. روی هم رفته کلسترول در طی سه هفته به طور متوسط شش درصد کاهش یافت، البته هیچ تأثیری بر روی  کلسترول خوب (HDL)، دیده نشد و  مقدار آن  ثابت باقی ماند.

دکتر ایمان حکیم از بخش سرطان دانشگاه آریزونا، 140 فرد سیگاری را مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود آیا نوشیدن چای می تواند موجب افزایش و تأثیر بد مواد شیمیایی شود که با صدمات وارد آمده برDNA همراه است.

ماده شیمیایی مضر8-OHDG که در ادرار این افراد یافت شد، با صدمات وارد آمده برDNA در سلولها مرتبط است.

 از آنها خواسته شد که هر آنچه را که تا بحال می خوردند، مصرف کنند و فقط چای را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. این افراد به مدت چهار ماه چای سبز، چای معمولی یا آب نوشیدند. گروه تحقیقاتی برای ارزیابی8-OHDG ، ادرار این افراد تحت آزمایش را آزمایش کردند.  نتیجه نشان داد که کاهش 25 درصدی این ماده در گروه افرادی بود که چای سبز نوشیده بودند. در افرادی که چای معمولی یا آب نوشیده بودند، هیچ تغییری دیده نشد. ما فکر می کنیم، نوشیدن چای سبز در گروه افراد سیگاری موجب کاهش استرس اکسیداتیو در آنها می شود.استرس اکسیداتیو در اثر رادیکالهای آزاد بوجود می آید وباعث تخریب بافت عضلانی و سلولها میشود. بنابراین چای به علت دا شتن مواد آنتی اکسیدان، باعث کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش خطر بروز سرطان می شود.

تحقیقات بیشتری برای مشاهده و درک این مطلب مورد نیاز است.


نوشته شده در چهارشنبه 91/5/25ساعت 7:56 عصر توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |


Design By : Pichak