سفارش تبلیغ
صبا ویژن

► o▌ استان قدس ▌ o ◄

در قران مجید اهل بیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) حضرت امام حسن (علیه السلام) که یکی از انان است مورد تجلیل قرار گرفته اند . در ایه مباهله (ایه 61 ال عمران) از امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) به عنوان پسران رسول خدا  یاد و در ایه تطهیر (ایه 33سوره احزاب) همراه با جد و پدر و مادر و برادرش معصوم و مبرای از گناه و خطا معرفی گردیده اند همچنین محبت او و سایر اهل بیت در ایه ی مودت (23 شوری )برهمگان واجب شده است...
 

                                        


پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود:(الحسن و الحسین سَیِّدا شَبابِ اهلِ الجَنَّة )                  

حسن و حسین دو سید جوانان اهل بهشت هستند .                        

در حدیث ثقلین (انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی)حضرت امام حسن (علیه السلام)در ردیف کتاب خدا امده است علمای اهل تسنن احادیث زیادی در فضایل اهل بیعت عصمت و طهارت نقل کرده اند که به عنوان نمونه دو حدیث ان نقل میشود

1. رسول خدا ص به علی و فاطمه و حسن و حسین نگاهی کرد و به انها فرمود: من با کسانی که شما در جنگ هستیددر جنگم و با کسانی که با شما در صلح هستند در صلحم .

2.روزی ان حضرت دست حسنین (علیهما السلام) را گرفته و فرمود هر کس من و این دو و پدر و مادر انها را دوست بدارد روز قیامت در درجه من خواهد بود (کتاب زندگانی امام حسن ص38 و39)

حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام شجاعت /فصاحت و بلاغت /سخاوت حسن خلق/حلم و بردباری و سایر فضایل اخلاقی رااز جد و پدر و مادربزرگوارش به ارث برده بود و در عبادت زهد /تقوا و سایر مکارم اخلاق شبیه انان بوددر اینجا به نمونه هایی از فضایل ان حضرت اشاره میشود .


حلم و گذشت

یکی از غلامان امام حسن (علیه السلام )مرتکب خیانتی شد حضرت تصمیم گرفت او را تنبیه نماید غلام گفت : بلافاصله گفت: «والکاظمین الغیظ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت: «والعافین عن الناس»، امام فرمود: ترا عفو کردم. او گفت: «واللّه یحبّ المحسنین» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى(منتهی الامال ج 1)گفتار غلام از ایه 134 ال عمران است .

عبادت

حضرت امام حسن (علیه السلام) بیست و پنج مرتبه پیاده به حج رفت چون به نماز میایستاد بخاطر توجه به عظمت خداوند میلرزید. هنگام تلاوت قران در پاسخ به ایات یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ...میگفت لَبَّیْکَ اللَّهُمَّ لَبَّیْکَ همیشه مشعول عبادت خداوند بود (منتهی الامال ج1)

سخاوت

آن حضرت دو مرتبه مالش را با خدا قسمت کرد که نصف انرا برداشت و نصف دیگر را در راه خدا به فقزا داد شخصی خدمت امام حسن ع امد و ان حضرت را قسم داد که مرا از دست دشمن نجات دهید امام حسن فرمود دشمن تو کیست؟گفت :دشمن من فقر و پریشانی است . امام به خادم خود فرمود:انچه مال نزد تو موجود است حاضر کن خادم پنج هزار درهم موجودی امام را اورد فرمود اینها را به این مرد بده سپس ان مرد را قیم داد و فرمود که هرگاه این دشمن به تو رو کند و ستم نماید شکایت او را نزد من اور تا دفع ان کنم . در بین ایمه معصومین( علیهم السلام) حضرت امام حسن مجتبی( علیه السلام )به کثرت سخاوت و حلم و بردباری شهرت دارد .علت ان به خاطر شرایط خاص دوران زندگی ان حضرت است که موجب جلوه بیشتر این دو فضیلت گردید .

حسن خلق و بردباری

مردی از اهل شام به مدینه آمد شخصی را دید که با عزت و شکوه سوار سوار براسب میرفت. گفت هرگز کسی را نیکوتر او ندیده بودم به او تمایل پیدا کردم و پرسیدم او کیست ؟گفتند او حسن بن علی (علیه السلام )است . ناگهان شعله خشم و حسد از قلبم زبانه کشید که ایا علی چنین فرزندی دارد ؟به سوی او رفتم و گفتم ایا تو پسر علی بن ابی طالب هستی ؟گفت :آری. گفتم پسر فلان فلان شده .؟و هرچه توانستم او و پدرش را شماتت کردم . او همچنان ساکت شد تا از وی شرمنده شدموقتی سخنم تمام شد فرمود:گمان میکنم تو غریب و از اهل شام هستی؟گفتم:آری.گفت:با من بیا اگر احتیاج به منزل داریبه تو منزل دهم و اگر پولی لازم داری به تو بدهمو اگر کاری داری برایت انجام دهم بیشتر شرمنده شدمو از بزرگواری و اخلاقش تعجب کردم و انچنان محبتش در قلبم جای گرفت که هیچکس را مانند او دوست نداشتم(کشف الغمه)

 

http://serat.mihanblog.com/post/451


نوشته شده در یکشنبه 93/4/22ساعت 7:13 عصر توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |


Design By : Pichak