سفارش تبلیغ
صبا ویژن

► o▌ استان قدس ▌ o ◄

((هشام بن سالم )) از حضرت ابی عبدالله (ع ) در حدیثی طولانی نقل کرده که شخصی نزد امام صادق (ع ) مشرف شد و به آن جناب عرض کرد :
ای پسر رسول خدا(ص ) : آیا پدر شما را می توان زیارت کرد ؟
حضرت فرمودند :
بلی ، علاوه بر زیارت نماز هم نزد قبر می توان خواند ، منتهی نماز را باید پشت قبر بجا آورد نه مقدم و جلو آن .
آن شخص عرض کرد : کسی که آن حضرت را زیارت کند چه ثواب و اجری دارد ؟
حضرت فرمودند :
اجر او بهشت است مشروط به اینکه به آن حضرت اقتداء کرده و از او تبعیت کند .
عرض کرد : اگر کسی زیارت آن حضرت را از روی بی رغبتی و بی میلی ترک کند چه خواهد دید ؟
حضرت فرمودند : روز حسرت ( روز قیامت ) حسرت خواهد خورد .
عرض کرد : کسی نزد قبر آن جناب اقامت کند اجر و ثوابش چیست ؟
حضرت فرمودند : هر یک روز آن معادل یک ماه می باشد .
عرض کرد : کسی که برای رفتن و زیارت نمودن آن حضرت متحمل هزینه و خرج شده و نیز نزد قبر مطهر پول خرج کند چه اجری دارد ؟
حضرت فرمودند : در مقابل هر یک درهمی که خرج کرده هزار درهم دریافت خواهدنمود .
عرض کرد : اجر کسی که در سفر به طرف آن حضرت فوت کرده چیست ؟
حضرت فرمودند : فرشتگان مشایعتش کرده و برای او حنوط و لباس از بهشت آورده و وقتی کفن شد بر او نماز خوانده و روی کفنی که بر او پوشانده اند . فرشتگان نیز کفن دیگری قرار می دهند و زیر او را از ریحان فرش می نمایند و زمین را چنان رانده و جلو برده که از جلو فاصله سه میل طی شده و از پشت و جانب سر و طرف پا نیز مانند آن این مقدار مسافت و فاصله منهدم و ساقط می گردد .
و برای آن دربی از بهشت به طرف قبرش گشوده شده و نسیم و بوی خوش بهشتی به قبر او داخل گشته و تا قیام قیامت بدین منوال خواهد بود .
آن شخص می گوید : محضر مبارکش عرضه داشتم :
کسی که نزد قبر نماز بگذارد اجر و ثوابش چیست ؟
حضرت فرمودند : کسی که نزد قبر مطهرش دو رکعت نماز بخواند از خداوند چیزی را در خواست نمی کند ، مگر آنکه حق جل و علی آن را به او اعطاء می فرماید .
عرض کردم : اجر کسی که از آب فرات غسل کرده و سپس به زیارت آن جناب رود چیست ؟
حضرت فرمودند : زمانی که شخص از فرات غسل کرده در حالی که اراده زیارت آن حضرت را داشته باشد تمام لغزش ها و گناهانش ساقط و محو شده و وی نظیر آن روزی می باشد که از مادر متولد شده است .
آن شخص می گوید : عرض کردم :
اجر کسی که دیگری را مجهز کرده و به زیارت قبر آن حضرت بفرستد ، ولی خودش بواسطه عارضه و علتی که پیش آمده به زیارت نرود ، چیست ؟
حضرت فرمودند : به هر یک درهمی که خرج کرده و انفاق نموده حقتعالی همانند کوه احد حسنات برای او منظور می فرماید و باقی می گذارد و بر او چند برابر آنچه متحمل شده و بلا و گرفتاری هایی که بطور قطع نازل شده تا به وی اصابت کرده را از او دفع می نماید و مال و دارایی او را حفظ و نگهداری می کند .
آن شخص می گوید : عرض کردم :
اجر و ثواب کسی که نزد آن حضرت کشته شود چیست ؟ مثلا سلطان ظالمی بر وی ستم کرده و او را آنجا بکشد ؟
حضرت فرمودند : اولین قطره خونش که ریخته شود خداوند متعال تمام گناهانش را می آمرزد و طینتی را که از آن آفریده شده فرشتگان غسل داده تا از تمام آلودگی ها و تیره گی ها پاک و خالص شده همان طوری که انبیاء مخلص خالص و پاک می باشند و بدین ترتیب آنچه از اجناس طین اهل کفر با طینت وی آمیخته شده زدوده می گردد .
و نیز قلبش را شستشو داده و سینه اش را فراخ نموده و آنرا مملو از ایمان کرده و بدین ترتیب خدا را ملاقات کرده در حالی که از هر چه ابدان و قلوب با آن مخلوط هستند پاک و منزه می باشد و برایش مقرر می شود که اهل بیت و هزار تن از برادران ایمانی خود را بتواند شفاعت کند .
و فرشتگان با همراهی جبرییل و ملک الموت متولی خواندن نماز بر او می گردند و کفن و حنوطش را از بهشت آورده و در قبرش توسعه داده و چراغ هایی در آن می افروزد و دربی از آن بهشت باز می کنند و فرشتگان برایش اشیاء تازه و تحفه هایی بدیع از بهشت می آورند و پس از هیجده روز او را به ((خطیره القدس )) (بهشت ) برده پس پیوسته در آنجا با اولیاء خدا خواهد بود تا نفخه ای که با دمیده شدنش هیچ چیز باقی نمی ماند دمیده شود .
و وقتی نفخه دومی دمیده شد و وی از قبر بیرون آمد اولین کسی که با او مصافحه می کند ((رسول خدا(ص ) و امیرالمو منین (ع ) و اوصیاء سلام الله علیهم )) بوده که به وی بشارت داده و می گویند : با ما باش و سپس او را کنار حوض کوثر آورده و از آن به او می نوشانند و سپس به هر کسی که او بخواهد و دوست داشته باشد نیز می آشامانند .
آن شخص می گوید : عرض کردم :
اجر و ثواب کسی که به خاطر زیارت آن حضرت حبس شده چیست ؟
حضرت فرمودند : در مقابل هر روزی که حبس شده و غمگین می گردد سرور و شادی منظور شده که تا قیامت ادامه دارد و اگر پس از حبس او را زدند در قبال هر یک ضربه ای که به وی اصابت می کند یک حوریه ای به او داده شده و به ازاء هر دردی که بر پیکرش وارد می شود هزار هزار حسنه ملاحظه گردیده و هزار هزار لغزش و گناه از او محو و زایل گشته و هزار هزار درجه ارتقاء داده می شود و از ندیمان رسول خدا(ص ) محسوب شده تا از حساب فارغ گردد و پس از آن فرشتگانی که حمله عرش هستند با او مصافحه کرده و به او می گویند : آنچه دوست داری بخواه . و زننده وی را برای حساب حاضر می کنند پس هیچ سیوالی از او نکرده و با هیچ چیز اعمالش را نسنجیده و محاسبه نکرده بلکه دو بازویش را گرفته و او را برده و به فرشته ای تحویل داده و آن فرشته به او جرعه ای از ((حمیم )) (آب داغ جهنم ) و جرعه ای از ((غسلین )) (آب چرک که از پوست و گوشت دوزخیان جاری می باشد) می چشاند و سپس او را روی تکه ای سرخ از آتش قرار داده و به وی می گویند : بچش چیزی را که دست هایت بواسطه زدن شخصی که او را زدی برای تو پیش فرستاده اند ، کسی را که زدی پیک و پیام آور خدا و رسول خدا بود و در این هنگام مضروب را آورده و نزدیک درب جهنم نگاه داشته و به او می گویند : به زننده خود بنگر و به آنچه به سرش آمده نظر نما آیا سینه ات شفاء می یابد ؟ این عذابی که به او وارد شد بخاطر قصاص برای تو می باشد ، پس می گوید :
حمد خدا را که من و فرزند رسول خدا را یاری فرمود . (11)



نوشته شده در شنبه 92/5/26ساعت 6:21 عصر توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |

امام رضا (ع) استفاده از عطر را باعث انبساط روحی دانسته می فرماید:

«چهار چیز است که دل را باز می کند و غم را از بین می برد:

عطر زدن، عسل خوردن، اسب سواری  و به سبزه و درختان نظر کردن»

و نیز در توصیه ای دیگر به مردم می فرمایند:

« برای مرد سزاوار نیست که استفادی هر روزه از بوی خوش را ترک کند پس اگر نتوانست،

یک روز در میان و باز اگر نتوانست،

در هر جمعه خود را خوشبو سازد و هیچ گاه این عمل را رها نکند».(1)

 

1 . بحار الانوار   جلد  73  صفحه  140


نوشته شده در چهارشنبه 92/5/23ساعت 12:47 عصر توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |

رسول اکرم صل الله علیه و اله  و  سلم   :
چهار چیز که دل انسان را می میراند:

گناه روی گناه، با زنان بسیار مناقشه و گفتگو کردن،

با شخص احمق همگامی و همکاری کردن تو می گویی و او می گوید ولی سرانجام چیزی در آن نیست،

با مردگان همنشینی کردن، عرض شد: ای رسول خدا! مردگان کیانند؟ فرمود: هر ثروتمند طغیانگری.



نوشته شده در چهارشنبه 92/5/23ساعت 12:33 عصر توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |

   1   2      >

Design By : Pichak