سفارش تبلیغ
صبا ویژن

► o▌ استان قدس ▌ o ◄

 

16

241.الإمامُ الحسنُ علیه السلام :لا تُواخِ أحدا حتّى تَعْرِفَ مَوارِدَهُ و مَصادِرَهُ ، فإذا استَنبطْتَ الخِبْرةَ و رضِیتَ العِشْرةَ فآخِهِ على إقالةِ العَثْرةِ و المُواساةِ فی العُسْرةِ . 1

242.الإمامُ الباقرُ علیه السلام :لا تُقارِنْ و لا تُواخِ أربعةً : الأحْمَقَ ، و البَخیلَ ، و الجَبانَ ، و الکَذّابَ . 2

243.عنه علیه السلام :بِئسَ الأخُ أخٌ یَرعاکَ غَنِیّا وَ یقطعُکَ فَقیرا . 3

244.الإمامُ الصّادقُ علیه السلام :احذَرْ أن تُواخیَ مَن أرادَکَ لِطَمعٍ أو خَوفٍ أو مَیْلٍ أو للأکلِ و الشُّرْبِ ، و اطلبْ مُواخاةَ الأتقیاءِ و لو فی ظُلُماتِ الأرضِ ، و إنْ أفنیتَ عُمْرَکَ فی طلبِهِم . 4

245.عنه علیه السلام :لا خیرَ فی صُحْبةِ مَن لَم یَرَ لکَ مِثْلَ الّذی یَرى لنفسِهِ . 5

(انظر) الصدیق : باب 2177. المحبّة : باب 659.

46

المُحافَظَةُ عَلَى الاُخُوَّةِ القَدیمَةِ

246.رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله :إنَّ اللّه َ تعالى یُحِبُّ المُداوَمَةَ على الإخاءِ القدیمِ ، فَداوِمُوا علَیهِ . 6

241.امام حسن علیه السلام :با هیچ کس برادرى مکن تا بدانى کجاها رفت و آمد دارد. چون از حالش به خوبى آگاه شدى و معاشرتش را پسندیدى، بر پایه گذشت از لغزشها و کمک و همیارى در سختیها، با او برادرى کن.

242.امام باقر علیه السلام :با چهار کس همنشینى و برادرى مکن: احمق، بخیل، ترسو و دروغگو.

243.امام باقر علیه السلام :چه بد برادرى است آن که به هنگام توانگرى هوا دار توست و در وقت تهیدستى رهایت مى کند.

244.امام صادق علیه السلام :از برادرى کردن با کسى که تو را به طمع چیزى یا از سر ترس یا خواهشى و یا به خاطر خورد و خوراک مى خواهد، دورى کن و برادرى پرهیزگاران را بجوى، هر چند براى جستن آنها در اعماق زمین فرو روى و هر چند عمر خود را در این راه صرف کنى.

245.امام صادق علیه السلام :در دوستىِ کسى که آنچه براى خود مى خواهد براى تو نمى خواهد، خیرى نیست.

46

نگه داشتن برادرى هاى دیرین

246.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :خداوند متعال مداومت بر برادرى دیرینه را دوست مى دارد، پس، آن را مداومت دهید .

1.تحف العقول : 233.

2.الخصال : 244/100.

3.الإرشاد : 2/166 .

4.بحار الأنوار : 74/282/3.

5.تحف العقول : 368.

6.کنز العمّال : 24759.


نوشته شده در دوشنبه 93/7/21ساعت 8:50 صبح توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |

المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ

الکتاب:

إِنَّما الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللّه َ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» . 1

الحدیث:

155.رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله :المؤمنونَ إخْوَةٌ، تَتَکافى دِماؤهُم، وَ هُمْ یَدٌ على مَن سِواهُم ، یَسْعى بذِمّتِهم أدناهُم . 2

156.عنه صلى الله علیه و آله :إنّ المؤمنَ لَیَسْکُنُ إلَى المؤمنِ کما یَسْکُنُ قلبُ الظَّمآنِ إلَى الماءِ البارِدِ . 3

157.الإمامُ علیٌّ علیه السلام :رُبَّ أخٍ لَم تَلِدْهُ اُمُّکَ . 4

158.عنه علیه السلام :یا کُمَیلُ ، المؤمنونَ إخْوَةٌ ، و لا شیءَ آثَرَ عندَ کُلِّ أخٍ مِن أخیهِ . 5

159.الإمامُ الباقرُ علیه السلام :المؤمنُ أخو المؤمِن لأبیهِ و اُمِّهِ . 6

160.الإمامُ الصّادقُ علیه السلام :إنّما المؤمنونَ إخْوَةٌ بنو أبٍ و اُمٍّ، و إذا ضَرَبَ على رَجُلٍ مِنهُم عِرْقٌ سَهِرَ لَه الآخَرونَ . 7

31

مؤمن برادر مؤمن است

قرآن:

«همانا مؤمنان با هم برادرند؛ پس میان برادرانتان آشتى دهید و از خدا پروا کنید، باشد که بر شما رحمت آورد».

حدیث:

155.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :مؤمنان برادرند، خونشان برابر است، در برابر دیگران یکدستند و کمترین آنها [مى تواند ]کسى را به امان و زنهار همه شان درآورد.

156.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :مؤمن با مؤمن آرام مى گیرد، چنان که جگرِ تشنه با آبِ سرد.

157.امام على علیه السلام :بسى برادر که مادرت او را نزاد.

158.امام على علیه السلام :اى کمیل! مؤمنان با هم برادرند و براى برادر چیزى مقدّم تر از برادر نیست.

159.امام باقر علیه السلام :مؤمن برادر تنى مؤمن است .

160.امام صادق علیه السلام :همانا مؤمنان برادران یکدیگر و فرزندان یک پدر و مادرند. و اگر رگى از یکى از آنان [به ناراحتى ]بجنبد دیگران به خاطر او، شب را نمى خوابند.

1.الحجرات : 10.

2.الأمالی للمفید : 187/13.

3.النوادر للراوندی : 100/58.

4.غرر الحکم : 5351.

5.بحار الأنوار : 77/269/1.

6.الکافی : 2/166/2 و 7.

7.الکافی : 2/165/1.

161.عنه علیه السلام :المُؤمنُ أخو المؤمنِ ، عَینُهُ و دَلیلُهُ ، لا یَخونُهُ ، و لا یَظْلِمُهُ ، و لا یَغُشُّهُ ، و لا یَعِدُهُ عِدَةً فیَخْلِفَهُ . 1

162.عنه علیه السلام :المؤمنُ أخو المؤمنِ کالجَسَدِ الواحدِ، إنِ اشتکَى شیئا مِنهُ وَجَدَ ألمَ ذلکَ فی سائرِ جسدِهِ ، و أرواحُهُما مِن رُوحٍ واحدةٍ . 2

163.عنه علیه السلام :لکلِّ شیءٍ شیءٌ یَستریحُ إلَیهِ، و إنَّ المؤمنَ یَستریحُ إلى أخیهِ المؤمنِ کما یَستریحُ الطَّیْرُ إلى شَکْلِهِ . 3

(انظر) الإسلام : باب 1854 ، الإیمان : باب 295.

32

الاستِکثارُ مِنَ الإخوانِ

164.رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله :استکْثِروا مِن الإخوانِ ؛ فإنَّ لکلِّ مؤمنٍ شَفاعةً یومَ القیامةِ . 4

165.عنه صلى الله علیه و آله :مَن جَدَّدَ أخا فی الإسلامِ بنى اللّه ُ له بُرْجا فی الجَنّةِ . 5

166.الإمامُ علیٌّ علیه السلام :أعجَزُ النّاسِ مَن عَجَزَ عنِ اکتسابِ الإخوانِ ، و أعجَزُ مِنهُ مَن ضَیّعَ مَن ظَفِرَ بهِ مِنهُم . 6

161.امام صادق علیه السلام :مؤمن برادر مؤمن است، چشم او و راهنماى اوست. به او خیانت نمى کند، به او ستم نمى کند، کلاه سرش نمى گذارد، و به او و عده اى نمى دهد که بدان عمل نکند.

162.امام صادق علیه السلام :مؤمن برادر مؤمن است، همچون یک پیکر که هرگاه عضوى از آن به درد آید دیگر اندامها آن درد را حس مى کنند؛ ارواح آنها از یک روح است.

163.امام صادق علیه السلام :هر چیزى با چیزى آرام مى گیرد و مؤمن با برادر مؤمن خود آرامش مى یابد چنان که پرنده با همجنس خود آرام مى گیرد.

32

افزودن بر شمار برادران

164.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :بر شمار برادران خود بیفزایید؛ زیرا در روز قیامت هر مؤمنى را شفاعتى است.

165.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :هر کس برادر مسلمان جدیدى برگزیند ، خداوند در بهشت براى او برجى بنا مى نهد.

166.امام على علیه السلام :نا توانترین مردم کسى است که از به دست آوردن دوستان و برادران ناتوان باشد و نا توان تر از او کسى است که برادران به دست آورده را از دست بدهد.

 

1.الکافی : 2/ 166/3 .

2.الکافی : 2/166/4.

3.بحار الأنوار : 74/234/30.

4.کنز العمّال : 24642.

5.الاختصاص : 228.

6.نهج البلاغة: الحکمة12.

 


نوشته شده در دوشنبه 93/7/21ساعت 8:44 صبح توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |

این صاحب نظر مسائل اقتصادی می گوید: «بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور که شاید بالغ بر 50درصد اقتصاد ایران باشد در دست نهادهایی است که از پرداخت مالیات بدون هیچ دلیلی معاف هستند.»
50درصد اقتصاد ایران در دست نهادهای «مالیات نده»

گروه اقتصادی - در قانون بودجه امسال پیش بینی شده که دولت حدود 56 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشد. حالا اگر چه دولت تا حدود زیادی تور مالیاتی خود را گسترش داده و سعی کرده است آن ذهنیت فراگیر را کم رنگ کند ولی هنوز بخش زیادی از معاملات زیر زمینی و بدون نظارت دولت صورت می گیرد .

به گزارش... از یکسو نهادهایی وجود دارند که مالیات نمی پردازند از سوی دیگر بدهکاران کلان بانکی قسمت عمده ای از منابع دولت و بانک مرکزی را دراختیار دارند. در این بین نیز زور دولت بر مردم و اصنافی چربیده است که امکان فرار مالیاتی آنها بسیار کم است.

دکتر حسین راغفر، صاحب نظر مسائل اقتصادی می گوید: « اصلاح نظام مالیاتی یکی از اقدامات اساسی برای اصلاح نظام اقتصادی یک کشور است. نکته مهم این است که در شرایط کنونی نظام مالیاتی ایران کج کاری هایی دارد و حل آن مستلزم زمانی طولانی است. »

وی در ادامه می افزاید: «عوامل متعدد دیگری وجود دارد که دولت باید مالیات بگیرد اما در آن بخش ها حضوری ندارد. بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور که شاید بالغ بر 50درصد اقتصاد ایران باشد در دست نهادهایی است که از پرداخت مالیات بدون هیچ دلیلی معاف هستند. معافیت این نهادها از پرداخت مالیات بر اقتصاد، فرهنگ و جامعه و امنیت تاثیر دارد که هزینه آن را جامعه به اشکال دیگری باید بپردازد. رشد جرم و جرایم، ناامنی ها و کاهش سرمایه گذاری بخش هایی از جمله این مشکلات هستند و نظام مالیاتی نیز توان تامین نیازهای هزینه های جاری دولت را ندارد. وقتی مالیات کافی پرداخت نشود، آموزش و پرورش ضعیفی خواهیم داشت، خدمات مربوط به سلامت مردم به خوبی و به نحو کافی ارائه نمی شود و حمل و نقل و زیرساخت های آن آسیب می بیند. »

این صاحب نظر مسائل اقتصادی می گوید: «نزدیک به 50درصد اقتصاد کشور مالیات نمی پردازند و به حکم قانون از پرداخت مالیات معاف هستند. این مورد نیازمند اصلاح قانونی است و دولت باید در این زمینه اقدام کند.»

راغفر معتقد است: «نکته دیگر به انواع مالیات ها باز می گردد. گروه های مختلفی از صاحبان درآمد در کشور مالیات پرداخت نمی کنند. فرارمالیاتی داریم. افرادی هستند که باید مالیات بپردازند چون صاحب درآمدهای بالا هستند مالیات نمی پردازند.»

وی در تشریح انواع مالیات ها می افزاید: «بخشی از مالیات ها نیز در دنیا هستند مثل مالیات برای حفظ محیط زیست یا مالیات های دیگر. یک نوع مالیاتی که می تواند درآمد زیادی را ایجاد کند، مالیات از صاحبان ثروت است. یکی از انواع مالیات ها که می تواند در شرایط کنونی درآمدزاست، مالیات بر دارایی های سرمایه و افزایش سرمایه است. مانند مسکن. به طور مثال فردی دارایی را می خرد اگر در زمان فروش ارزش آن دارایی افزایش یافته باشد، بایستی بخشی از مابالتفاوت به صورت مالیات پرداخت شود. درکشوری که این همه ساخت و ساز و سودهای افسانه ای برای بسازبفروش ها فراهم شده است یک ریال مالیات بابت این مساله یعنی افزایش دارایی های خود نمی دهند و این مالیات در نظام مالیاتی ما غایب است که منابع قابل توجهی هم هست.»

وی اضافه میکند: « یکی دیگر از انواع مالیات، وضع مالیات بر کالاهای مصرفی لوکس است. مثل خودرو یا مسکن لوکس. خود اینها باید به طور ویژه مالیات بپردازند. موارد متعددی برای دریافت منابع مالیاتی وجود دارد ولی دولت ها ترجیح می دهند که به درآمدهای نفتی وابسته باشند و بنابراین خیلی تلاش برای کسب درآمدهای مالیاتی از منابع مختلفی که امکان پذیر هست انجام نشده است و درشرایط کنونی این از مواردی است که می تواند منابع دولت را تا حد زیادی بهبود ببخشد.»


نوشته شده در پنج شنبه 93/7/17ساعت 9:34 صبح توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |

   1   2   3   4      >

Design By : Pichak