سفارش تبلیغ
صبا ویژن

► o▌ استان قدس ▌ o ◄

 

چرا ساینا از پایه کاملاً ایرانی ایجاد نشد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید پیچیدگی‌ها و جوانب ایجاد یک مرورگر مستقل را تشریح کرد. مرورگر از پیچیده‌ترین نرم‌افزارهای دنیای فناوری اطلاعات است. می‌توان یک مرورگر را ترکیبی از چند جنبه مختلف نظیر ارتباطات شبکه، امنیت، نمایش تصاویر، نمایش صفحات وب، کامپایلر یا مفسر (جاوااسکریپت)، نمایش واسط کاربری و ... به شمارآورد که توسعه هر یک از این جنبه‌ها (از صفر تا صد) بدون شک به منابع زیادی از جمله ده‌ها و بعضاً صدها نفر-سال نیروی انسانی نیاز دارد. برای اثبات این مدعا می‌توان به مدت‌زمان و همچنین هزینه‌های سالیانه مرورگرهای غالب بازار فناوری اطلاعات مراجعه کرد و این حتی در حالی است که کمتر مرورگری را می‌توان یافت که از مولفه‌های متن‌باز استفاده نکرده باشد.

حال با توجه به این پیچیدگی‌ها به منظور توسعه یک مرورگر به صدها ساعت تحلیل، طراحی و برنامه‌ریزی اجرا نیاز می باشد. بنابراین باید نقشه‌راهی طولانی تدوین شود و به عنوان نخستین گام از این نقشه‌راه باید یک مرورگر بومی‌سازی شده اجرایی شود تا بتوان با دریافت بازخوردهای کاربران ، نیازهای دقیق‌تر را شناسائی نمود، جوانب کار را دقیقاً سنجید و در ادامه یک مرورگر ایرانی را ایجاد نمود.

هدف از ایجاد مرورگر ساینا چیست؟

هدف اصلی ایجاد مرورگر ساینا برداشتن اولین گام در راستای ایجاد یک مرورگر ایرانی بود. هم‌اکنون تجربه ساینا و بازخوردهای مخاطبان محترم اطلاعات بسیار ارزشمندی در اختیار تیم پروژه قرار داده است که بسیاری از این اطلاعات مکتوب و مستند شده است. اگر بدون در اختیار داشتن این اطلاعات اقدام به تعریف یک پروژه مرورگر از ابتدا می‌شد بی‌شک محکوم به شکست می‌شد، این در حالی است که مرورگر ساینا صدها هزار مخاطب جذب کرده است و این عدد همچنان رو به افزایش است. صدهاهزار دانلود محصول خود به تنهایی برای مشخص کردن اهمیت چنین محصولی کافی است.

مجموعه ساینا شامل چه محصولاتی می‌باشد؟

مجموعه محصولات ساینا عبارتند از:

  • مرورگر ویندوزی ساینا
  • مرورگر لینوکسی ساینا
  • مرورگر اندرویدی ساینا
  • پورتال پشتیبانی
  • سرور همگام‌سازی

نحوه‌ی به‌روزرسانی ساینا چگونه است؟

هم‌اکنون به‌روزرسانی در فواصل چندماهه و از طریق ارائه محصول جدید در وبسایت رسمی ساینا (saina.matma.ir) صورت می‌گیرد که با مراجعه به سایت می توان این محصول را به صورت رایگان دانلود نمود.

آیا مرورگر ساینا مرورگر امنی است؟ آیا حریم خصوصی کاربران را حفظ می‌کند؟

از آن‌جا که ساینا بر اساس امن‌ترین تکنولوژی‌های موجود توسعه یافته‌است از درجه بسیار بالایی از امنیت برخوردار است. به علاوه تمامی نقاط تبادل اطلاعات شخصی و نشت اطلاعات در این مرورگر بسته است. این ادعا می‌تواند به سادگی با نصب نرم‌افزارهای نظارت بر بسته‌های تبادلی شبکه مشخص شود.

آیا در سایر کشورها هم مرورگر بومی ایجاد شده است؟

در کشورهایی نظیر چین و روسیه مرورگرهای با امکانات بومی تهیه شده است که تعدادی از آن‌ها عبارتند از مرورگر یاندکس روسیه و مرورگر 360 چین.

آیا کدهای مرورگر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؟

پس از رفع تمامی اشکالات ساینا منبع کد این پروژه در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

چگونه کاربران می‌توانند نظرات خود را اعلام نمایند؟

کاربران ساینا باارسال ایمیل به support-saina@matma.ir می توانند نظرات خود را به تیم مدیریت و تیم فنی ارائه دهند

چرا افزونه‌ها و پوسته های موجود در سایت کم هستند؟

یکی از اهداف در راستای توسعه ی پروژه آن است که در آینده نزدیک پوسته‌های مناسبتی و همچنین افزونه‌های بیشتر به ساینا افزوده شوند.

چرا برخی وبسایت‌ها در ساینا به خوبی نمایش داده نمی‌شوند؟

این مشکل عمدتاً به دلیل مشکلات طراحی وبسایت مقصد است و نه مرورگر ساینا. در بعضی موارد به علت استفاده از زبانه‌های عمودی مرورگر ساینا، فضا کم می شود و وبسایت مقصد قادر به مدیریت فضا نیست. در این شرایط توصیه می‌شود که حالت زبانه‌ها به حالت افقی تغییر یابد و در صورتی که هنوز مشکل برطرف نشده باشد، بهتر است با وبسایت مقصد مکاتبه کنید و مراتب را به اطلاع ایشان برسانید.

چگونه می‌توان حساب کاربری ساخت؟

این کار به سادگی و از طریق ثبت‌نام امکان‌پذیر است. لازم است بدانید که فعال‌سازی اولیه حساب کاربری از طریق ایمیل متقاضی صورت می‌گیرد، بنابراین این ایمیل باید به درستی وارد شود. کاربر بعد از فعال‌سازی حساب کاربری می‌تواند اطلاعات حساب کاربری خود نظیر نام و نام‌خانوادگی را کامل کند، می‌تواند کلمه عبور خود را تغییر دهد و یا در صورت فراموشی درخواست رمز جدید کند.

چگونه می‌توان زبان مرورگر ساینا را تغییر داد؟

کاربران به راحتی می‌توانند از طریق منوی اصلی با انتخاب زیرمنوی زبان بین سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی سوییچ کنند. لازم به ذکر است به منظور اِعمال تغییرات بایستی پس از تغییر زبان مرورگر راه‌اندازی مجدد گردد.

چرا در فایل‌های مرورگر ساینا کلمه‌ی موزیلا به چشم می‌خورد؟

از آن‌جا که درتولید این محصول از محصولات متن‌باز موزیلا نیز استفاده شده است و محصولات با مجوز MPL اجازه تغییر این نام را ندارند. جهت رعایت قوانین مربوط به مجوز مذکور صرف نظر از آن امکان پذیر نمی باشد. باید توجه داشت که ساینا تلاش کرده است علاوه بر قوانین داخلی به قوانین بین‌المللی هم پایبند باشد.

آیا امکان گرفتن پشتیبان از نشانک‌ها وجود دارد؟

این کار به سادگی و انتخاب گزینه‌ نشانک‌ها از صفحه آغازه ساینا امکان‌پذیر است. در پنجره باز شده بایستی گزینه پشتیبان‌گیری انتخاب شود و محل ذخیره فایل‌ها مشخص شود و بعداً از طریق همین پنجره می‌توان نشانک‌‌ها را مجدداً وارد کرد.

آیا می‌توان از طریق مرورگر کسب درآمد کرد؟

ده‌ها روش کسب درآمد و بازگشت سرمایه از طریق مرورگر وجود دارد، اما شاید نتوان تمامی موارد را اعلام نمود. به عنوان موارد بالقوه پر درآمد و نحوه بازگشت سرمایه کافی است به دو مورد زیر توجه شود:

  • در حال حاضر گوگل برای هر 5 کاربر سالانه حدود 1 دلار به موزیلا پرداخت می‌کند (بابت پیش‌فرض کردن مرورگر) اگر فقط این عدد به سادگی با تعداد دانلودهای ساینا مقایسه شود، می‌توان گفت امکان بالقوه کسب چندصدمیلیون تومان در سال از طریق یک موتور جستجوی فارسی وجود دارد. اگرچه در حال حاضر موتور جستجوی فارسی جاافتاده و قابل رقابت وجود ندارد.
  • بانک‌های ایرانی برای دریافت certificate و قراردادن آن‌ها بر روی وبسایت‌های خود به ناچار به پرداخت مبالغ گزاف به مراکز صدور گواهی خارج از کشور (مثلاً ترکیه) تن می دهند تا از برخی مشکلات امنیتی در امان بمانند. این در حالی است که با داخلی کردن مراکز صدور گواهی جمهوری اسلامی ایران این مشکلات امنیتی در ساینا به راحتی مرتفع می‌شود.

آیا مرورگرهای متداول نیز از مولفه‌های کدباز استفاده کرده‌اند؟

بیشتر مرورگرهای بازار از مولفه‌های کدباز برای توسعه خود (کم تا بیش) استفاده کرده‌اند و این تکنیک یک روش مدرن و غالب در بازار فناوری اطلاعات است. در نرم‌افزاری به این پیچیدگی در بسیاری موارد عمل کردن به جز این منجر به شکست خواهد شد. به عنوان مثال:

  • فایرفاکس از مولفه‌های کدباز Netscape استفاده کرده است و هم‌اکنون سال‌های متمادی است که درحال توسعه است
  • کروم از مولفه‌های کدباز Apple Safari و همچنین پروژه‌های کدباز اروپایی نظیرv8 استفاده کرده است
  • اپرا از مولفه‌های کدباز کروم و همچنین webkit استفاده کرده است
  • پروژه‌های زیادی نظیر واترفاکس، ساینا و دراگون بر اساس فایرفاکس توسعه یافته‌اند
  • پروژه‌های فراوانی نظیر یاندکس (روسیه) و کومودو دراگون بر اساس کرومیوم توسعه یافته‌اند

شاخص تعیین میزان موفقیت یک مرورگر چیست؟

باید توجه داشت که مهم‌ترین (و شاید تنها) شاخصی که برای سنجش موفقیت یک مرورگر می‌توان در نظر گرفت (چه به لحاظ کاربری و چه به لحاظ تجاری) تعداد کاربرانی است که از این مرورگر استفاده می‌کنند و این تعداد با درآمد و ارزش مرورگر رابطه مستقیم دارد. خوشبختانه تا اوایل دی ماه حدود 400هزار کاربر مرورگر ساینا را فقط از وبسایت رسمی ساینا دانلود کرده‌اند و آماری از تعداد دانلودهای غیرمستقیم و تعداد دست‌به‌دست شدن مرورگر ساینا در دسترس نیست و جالب‌تر این‌که این عدد به سرعت رو به رشد است.

 


نوشته شده در جمعه 92/11/18ساعت 8:59 صبح توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |

 

 


نوشته شده در شنبه 92/11/5ساعت 8:18 عصر توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |


Design By : Pichak