سفارش تبلیغ
صبا ویژن

► o▌ استان قدس ▌ o ◄

السلام علیک یا ابا صالح المهدی ادرکنی

السلام علی المهدی الذی وعد الله عز وجل به الامم

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی:
رهبر معظم انقلاب از بزرگترین واقفان آستان قدس رضوی هستند
عمل به نیات واقفین اصلی‌ترین و راهبردی‌ترین سیاست‌ آستان قدس رضوی است
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: عمل به نیات واقفین به عنوان اصلی‌ترین و راهبردی‌ترین سیاست‌ در آستان قدس رضوی در حوزه موقوفات محسوب می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا اصغری در نشست خبری صبح امروز که در آستانه‌ی هفته‌ی وقف در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: با تاکید آیت ا.. واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی، وقف‌نامه‌ها منشور، نقشه‌ی راه و چشم‌انداز همیشگی آستان قدس رضوی محسوب می‌شوند.
وی تصریح کرد: آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان زیر نظر مدیریت عالی اسلامی اداره می‌شود و تمامی فعالیت‌های این نهاد اعم از اقتصادی، فرهنگی، پژوهشی، علمی، آموزشی و درمانی با عواید موقوفات و در چارچوب مصلحت و غبطه‌ی وقف صورت می‌گیرد.
حجت‌الاسلام اصغری وظایف ذاتی آستان قدس رضوی در عرصه‌ی وقف را تثبیت مالکیت موقوفه با دریافت اصل سند و با تمامی رقبات موقوفاتی آستان قدس رضوی، تضمین حقوق موقوفه، استیفای حقوق موقوفه و استحصال درآمد و ایجاد درآمد پایدار و در نهایت عواید هزینه موقوفات برابر نیات واقفان بیان کرد.
وی اظهارداشت: امیدواریم ضرباتی که در دوران رژیم پهلوی با اجرای اصلاحات اراضی بر پیکره وقف وارد و به عنوان موقوفه‌خواری مطرح شد، با اهتمام رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ وقف و ترغیب متصرفین موقوفات به پرداختن اجور معوقه و حقوق موقوفه باشیم تا بتوانیم فرهنگ موقوفه‌خواری را به فرهنگ وقف تبدیل کنیم و در عرصه‌های پژوهشی، آموزشی، درمانی، ترویج معارف دینی و رضوی بیشتر از قبل گام برداریم.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی در خصوص موقوفات آستان قدس رضوی بیان کرد: تا پایان سال 89، تعداد 1089 فقره وقفی در این نهاد وجود دارد که بخشی از آن مربوط به دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌باشد. بیش از 2 هزار رقبه به صورت پلاک اصلی داریم که اگر به پلاک‌های فرعی تبدیل شود به هزاران رقبه خواهد رسید.
اصغری خاطر نشان کرد: موقوفات آستان قدس رضوی دارای دو بخش مصارف خاص و مطلقه می‌باشد که از وقف‌نامه‌ها استخراج شده است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گروهی از کارشناسان حوزوی و دانشگاهی به دستور تولیت آستان قدس رضوی مأمور شدند تا مشخصات هر وقف‌نامه را بررسی و مصارف را دسته‌بندی کنند که بعضی از مصارف موقوفه مطلقه است و مخصوص حرم مطهر رضوی می‌باشد.
وی با اشاره به این مطلب که بخشی از موقوفات دارای مصارف خاص است، متذکر شد: آستان قدس رضوی موظف است طبق منشور موقوفاتی عمل کند و برای این رقبات، بودجه موقوفاتی تعریف شده که از افتخارات آستان قدس رضوی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به این مطلب که برای نخستین‌بار بودجه موقوفاتی برای موقوفات دارای مصارف خاص در آستان قدس رضوی تدوین شده است، اظهار داشت: تمامی درآمد رقبات پس از استحصال، در دو بودجه انفرادی و تجمیعی در 25 فصل موقوفاتی تدوین می‌شود.
اصغری با بیان اینکه هر سال بودجه‌ی موقوفاتی تدوین می‌شود، گفت: این بودجه قابل پیش‌بینی نیست بلکه عملکردی است چرا که بایستی درآمد مستحصل شود، هزینه‌های موقوفه کسر شود و درآمد خالص ابلاغ و پس از آن اضافه شود.
وی افزود: بودجه موقوفاتی آستان قدس رضوی در سال 90 که بر مبنای مجموع درآمدهای سال 88 تنظیم شده، حدود 145 میلیارد تومان است که از عواید رقبات موقوفه استحصال شده است.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی افزود: بایستی در هر فعالیتی که در ملک موقوفه انجام می‌دهیم، قبطه و صلاح وقف را در نظر گرفت، لذا کمک به محرومین و امثالهم که بعضی بدان اشاره دارند، یک مقوله و حفظ املاک وقف بحث دیگری است.
وی با بیان اینکه بیشترین موقوفات مربوط به بخش درمان و سلامت است، گفت: در آستان قدس رضوی بیمارستان‌های مختلفی از جمله بیمارستان منتصریه که با 8 میلیارد تومان هزینه ساخت آماده تحویل به دانشگاه علوم پزشکی است و بخش زنان و زایمان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد، بیمارستان ثامن‌الائمه(ع) چناران، بیمارستان‌هایی در شهرهای تربت‌جام، سیرجان و رفسنجان، بیمارستان رضوی مشهد، دارالشفای امام و... با درآمد موقوفات آستان قدس رضوی اداره می‌شود.
وی ادامه داد: از 43 تا 45 درصد موقوفات آستان قدس رضوی اراضی مشهد موقوفات آستان قدس رضوی است و حدود نیمی از مردم شهر مشهد مستاجر حضرت رضا(ع) می‌باشند.
وی در رابطه با بزرگترین واقفان آستان قدس رضوی اظهار داشت: مرحوم «عتیق علی بن احمد طوسی» و مرحوم ملک دو واقف بزرگ در قبل از انقلاب اسلامی هستند که موقوفه مرحوم عتیق مربوط به دوره صفوی مشتمل بر 22 رقبه می‌باشد که در سال 931 در بخش‌های مهمان‌سرا، دارالشفا، اطعام زوار، خدام، مرتزقه وقف شده که شامل چاه خاصه، کنه‌بیست و دهنه‌ی اخلمد و بزرگترین موقوفه قبل از انقلاب اسلامی در آستان قدس رضوی می‌باشد.
اصغری همچنین رهبر معظم انقلاب و مرحوم بجستانی مقدم را از بزرگترین واقفان آستان قدس رضوی در سالهای پس از انقلاب شکوهمند اسلامی برشمرد.
وی تعداد واقفان زن را 78 نفر عنوان کرد و بیان داشت: آستان قدس رضوی در کشورهایی نظیر افغانستان، سوریه، هندوستان و... نیز موقوفاتی دارد که جهت استیفای حقوق موقوفه در حال پیگیری است.

 )))


نوشته شده در شنبه 90/10/17ساعت 2:57 عصر توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |


Design By : Pichak