سفارش تبلیغ
صبا ویژن

► o▌ استان قدس ▌ o ◄

         

 
مسجد گوهرشاد؛ یادگاری برای عرض ارادت

به اهل بیت در حرم ثامن الحجج(ع) 


حجت الاسلام «سید سجاد ایزدهی»، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار سرویس مسجد و کانون های مساجد  ، با اشاره به فلسفه ساخت یک مسجد در جوار حرم امام رضا(ع) در مشهد مقدس گفت: ساخت مسجد در جوار حرم منافاتی ندارد اما عموما این طور بود که مردم با وجود بنای حرم خود را از مسجد بی نیاز می دانستند. در زمان شاهرخ میرزا با توجه به اینکه او سلطه بر قسمت شرقی ایران داشت و در عین حال تمایلات شیعی در او و همسرش (گوهرشاد) وجود داشت در نتیجه مسجدی بر اساس معماری روز از سوی همسرش بنا شد که امروز دقیقا داخل حرم واقع شده ا ست.

 

وی گفت: اصرار بر این بود که هرکسی در ساخت و بنای این مسجد حضور دارد نباید حق الناسی بر گردنش باشد و آدم هایی باشند به اصطلاح اهل نماز و روزه. البته این تقیدات دینی حقیقتا در ساخت بنا هم تاثیر داشت و اگر امروز می گویند بناهای قدیمی استحکام بیشتری دارد از یک جهت علت آن است که آدم هایی که این بناها را می ساختند اعتقادات راسخی داشتند و گرنه که مصالح مورد استفاده تا اندازی مانند مصالح مورد استفاده این روزگار بود.

 

 عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه گفت: بسیاری از ادیان و مذاهب هستند که الگوی عملی ندارند در حالی که الگوی ما ائمه اطهار(ع) هستند و امروز اگر در جامعه اسلامی بتوانیم سبک زندگی اهل بیت(ع) و به ویژه امام رضا(ع) که در بارگاه شان در مشهد قرار دارد را گسترش دهیم جامعه بسیار با آنچه که الان هست متفاوت خواهد شد و آن قدر سخنان حضرت جذابیت و کاربرد دارد که جوانان ما سراغ پهلوانان دروغین هالیوودی نروند.

 

 حجت الاسلام ایزدهی به رویکرد امام رضا(ع) نسبت به مسایل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن زمان اظهار کرد: حضرت نمونه کاملی از اخلاق مداری در جامعه بودند و در عین حال که در مسند قدرت قرار داشتند اما رفتارشان با فقرا و توده های مردم بسیارعادی و صمیمی بود.

 

وی ادامه داد: مامون عباسی به این علت امام رضا(ع) را از مدینه به خراسان خواند چون فضای خراسان امروزی  فضایی بود که با شیعه تناسب شد و بعد از قیام علیه بنی امیه و قیام ابومسلم، مردم به انگیزه اهل بیت دست به قیام زدند و لذا مامون به این علت امام رضا(ع) را دعوت کرد که به مردم ایران بقبولاند که شیعه است و در نتیجه از ظرفیت مردم بهره جوید، ضمن اینکه امام رضا(ع) فضای موجود در کشور ا یران را توسط نیروهایی که تربیت کرده بود تبدیل به جامعه ای بر اساس شرع اسلام کرد، جامعه بستری بود برای سال های بعد و اگر امروز ما شیعه هستیم به زیربنایی بر می گردد که امام رضا(ع) ایجاد کردند.


نوشته شده در دوشنبه 93/10/15ساعت 9:39 عصر توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |


Design By : Pichak