سفارش تبلیغ
صبا ویژن

► o▌ استان قدس ▌ o ◄

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در پیامی درگذشت همشیره مکرمه آیت الله جوادی آملی را تسلیت گفتند.
متن پیام به این شرح است.

بسم الله الرحمن الرحیم
آیت الله جناب آقای جوادی آملی دامت برکاته؛
در گذشت همشیره مکرمه آنجناب را به جنابعالی و دیگر بازماندگان تسلیت عرض می کنم. بقای عمر جنابعالی و رحمت و مغفرت برای آن مرحومه از خداوند متعال مسئلت می کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید علی خامنه ای

3/ دی ماه / 1390


نوشته شده در پنج شنبه 90/10/15ساعت 8:21 صبح توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |


به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مرکز خبر حوزه ، متن سئوال وپاسخ معظم له به شرح ذیل است

سوال : بهترین راه قرائت و فهم قرآن کریم چیست؟

جواب: بهترین راه براى قرائت همراه با ادراک و فهم قرآن این است که انسان همراه با قرائت سور قرآنى، معانى ‏آن را در ذهن و نظر قرار دهد، و با هر آیه در درون و نهاد خود گفتگو نماید، در آیه عذاب از خداوند طلب ‏مغفرت و در آیه رحمت از خداى سبحان طلب گذشت کند و بشیر بودن و نذیر بودن خداوند در آیات را ‏مشاهده نماید و از هر مطلبى که قرآن افاده مى‌نماید نکته علمى مربوط به آن را برداشت نماید.‏

در هنگام تلاوت قرآن با زبان، کلمات از راه گوش به سمع انسان مى‌رسد که معناى آن نیز باید به دل و ‏جان نفوذ کند و اگر دل بسته باشد، معنا به آن نفوذ نمى‌نماید، قرآن کریم در این مورد مى‌فرماید: « أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»(سوره محمد آیه 24) آیا در قرآن تدبر نمى‌کنند یا بر دلها قفلهایى نهاده شده است؟ ‏و در آیه? دیگر مى‌فرماید: « کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا کَانُوا یَکْسِبُونَ»(مطففین آیه 14) یعنى؛ بر قلب‌هاى آنها با آنچه ‏کسب کرده‌اند زنگار نشسته است.‏

گناه، غفلت و علائق به دنیا، دل را قفل مى‌کند و مى‌بندد و معارف قرآنى در این قلب‌ها نفوذ نمى‌کند و ‏انسان باید از راه باز کردن دل و زدودن «رین» و «چرک» از آن، زمینه نفوذ معنا را به جان خود فراهم آورد. چون ‏این زمینه فراهم شود تلاوت آیات قرآن موجب لذّت مى‌شود. فرد با ورود به هر آیه‌اى اگر مشتمل بر خیرات، ‏معرفت، علم و مانند آن باشد، مضمون آن را مسألت مى‌کند و اگر ناظر به عذاب و مانند آن باشد نجات از آن ‏را از خداوند طلب مى‌نماید.‏

 )))



نوشته شده در پنج شنبه 90/10/15ساعت 8:6 صبح توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |

 به گزارش. . .  سعید بیابانکی، شاعر حوزه ادبیات آیینی با اشاره به فضای دلنشینی که در هر یک از مساجد فراهم شده و طراحان مساجد دارای اهدافی مشخصی هستند گفت: مساجد علاوه بر جنبه عبادی و راز و نیاز با پروردگار دارای ابعاد فرهنگی و هنری نیز است.
این کارشناس شعر بخش آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، هنری دینی را ملهم از آموزه‌های دینی دانست و افزود: این هنر در برخی اوقات به صورت مستقیم و گاه غیرمستقیم نمود پیدا می‌کند. زبان هنر دارای بیان غیرمستقیم برای ترسیم آموزه‌های دینی است و این لفافه‌های هنری همچون استعاره، تشبیه، ایجاز و ... تاثیرگذاری بسیاری بر مخاطب می‌گذارد.
بیابانکی نمونه بارز تجلی هنر دینی را در قرآن کریم معرفی کرد و گفت: در بسیاری از بخش‌های کتاب آسمانی مسلمانان نمونه‌های تشبیه، استعاره، تمثیل، داستان و ... به خوبی ارایه شده، بنابراین ساز و کارهای هنری به وضوح در این کتاب آسمانی معرفی شده است.
وی درباره جایگاه مساجد در هنر دینی گفت:  جایگاه مساجد حداقل در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بسیار مستحکم شده، به گونه‌ای که امروزه مساجد به عنوان پایگاهی برای مردم به شمار می‌روند و نماد دین اسلام محسوب می‌شوند. مساجد مکانی برای عبادت و تجلی انواع هنرها هستند و از نمونه‌های این نوع مساجد می‌توان به مسجد شیخ‌لطف‌الله‌خان و مسجد امام(ره) در میدان امام خمینی (ره) اصفهان اشاره کرد.
بیابانکی با اشاره به اینکه مساجد در ایران تلفیقی از هنر و معماری، خوشنویسی، ادبیات و کاشیکاری به شمار می‌روند، اظهار کرد: خوشبختانه در طول چند دهه اخیر فعالیت هنری در مساجد رونق گرفته و جوانان به سمت و سوی مساجد سوق پیدا کرده‌اند. مساجد در سال‌های پس از انقلاب به مکانی برای پرورش شعر، خوشنویسی، تئاتر و ... تبدیل شده و از دل برخی از این مکان‌ها هنرمندان بزرگی پرورش یافته‌اند.
وی برپایی جشنواره‌هایی چون جشنواره فرهنگی هنری جوانان مساجد در جامعه را بسیار با اهمیت توصیف کرد و افزود: جشنواره محلی برای معرفی آثار و محصولات هنرمندان و بهانه‌ای برای یادآوری فعالان حوزه‌های مختلف است و در صورتی که نمونه این جشنواره‌ها برپا نشود، استعداد بسیاری از هنرمندان ناشناخته باقی می‌ماند و ظرفیت‌های هنری پرورش پیدا نمی‌کنند. جشنواره محلی برای عرضه آثار است و مرحله کاشت و داشت می‌تواند در مساجد صورت گیرد.
این شاعر حوزه ادبیات آیینی با تاکید بر اینکه بخشی از استعدادهای هنرمندان جوان کشور در کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد پرورش پیدا می‌کند،  ادامه داد: البته در این فضاها محدودیت‌هایی نیز وجود دارد و برخی هنرها قابل پرورش دادن نیستند و این امر ممکن است از کیفیت فعالیت‌های هنری بکاهد که با چاره‌اندیشی و تدبیر برای افزایش کیفیت فعالیت‌های هنری و استفاده از استادان و هنرمندان زبده برای پرورش جوانان، می‌توان فعالیت‌های هنری کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد را رونق بیشتری داد.
 بنابرگزارش، ستاد خبری دبیرخانه دایمی جشنواره بزرگ جوانان مساجد کشور وی افزود: متاسفانه تاکنون کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد جایگاه شایسته خود را به صورت کامل در جامعه پیدا نکرده‌اند و بسیاری از جوانان رغبت کمی برای مراجعه به مساجد از خود نشان می‌دهند. در صورتی که جمعیت اهل مسجد کشور افزایش پیدا کند، می‌توان فعالیت‌های هنری این بخش‌ها را نیز افزایش داد و در این راستا کانون‌ها نقش موثر و مفیدی برای افزایش رغبت مراجعه جوانان به مساجد ایفا می‌کنند.
بر اساس این گزارش، متولی اصلی برگزاری هفتمین جشنواره بزرگ جوانان مساجد، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است و اخبار تولیدی ستاد خبری دبیرخانه دایمی جشنواره بزرگ جوانان مساجد بر روی پایگاه اینترنتی www.javananemasajed.ir منتشر می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این پایگاه از آخرین اخبار و تحولات مربوط به هفتمین جشنواره بزرگ جوانان مساجد مطلع شوند.

 )))


نوشته شده در چهارشنبه 90/10/14ساعت 1:19 عصر توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak