► o▌ استان قدس ▌ o ◄
فلسفه تشریع زکات
فلسفه تشریع زکات
در این کتاب مهم فقهی نخست به مساله فلسفه تشریع زکات برخورد میکنیم که علی (ع) در نهجالبلاغه اشارت پر معنی به آن فرموده است.
در یک جا میفرماید: «سوسو ایمانکم بالصدقه و حصنوا اموالکم بالزکات و ادفعوا امواج البلاء بالدعاء».
«ایمان خود را با صدقه تقویت کنید و اموال خویش را با زکات از دستبرد دشمنان مصون دارید و امواج بلا را با دعا دفع کنیم.[1].
میدانیم آنچه ثروتها را به باد میدهد، و اصل مالکیت شخصی را متزلزل میسازد، همان فاصله طبقاتی است و یکی از طرق مبارزه با آن مساله زکات است.
در عبارت دیگری میفرماید: «ان الزکات جعلت مع الصلاه قربانا لاهل السلام فمن اعطاها طیب النفس بها فانها تجعل له کفاره و من النار حجابا و وقایه».
زکات همراه نماز وسیله تقرب مسلمانان است و هر کس آن را از طیب نفس بپردازد کفاره گناهان او خواهد بود و حجاب و مانعی است از آتش دوزخ.[2].
در اینجا علی (ع) به بعد اخلاقی و فلسفی روحانی زکات اشاره میکند در حالی که جمله قبل ناظر به فلسفه اجتماعی و اقتصادی زکات بود.
یا در جای دیگر به نقش فوقالعاده مهم زکات در تامین اجتماعی اشاره کرده میفرماید: «ان الله فرض فی اموال الاغنیاء اقوات الفقراء فما جاع فقیر الا بما منع غنی و الله تعالی سائلهم عن ذلک».[3].
خداوند در اموال اغنیا غذای فقرا را پیش بینی کرده است (که اگر حق الهی را دقیقا بپردازند یک گرسنه در سراسر جامعه انسانی وجود نخواهد داشت) بنابراین هیچ فقیری
[صفحه 7]
گرسنه نمیشود مگر به خاطر وظیفه شناسی فرد بی نیازی، و خداوند آنها را از این معنی باز خواست میکند».
صفحه 7.
- وسائل الشیعه جلد 6 صفحه 7 حدیث 16 (نهجالبلاغه حکمت 146 ص 495).
- وسائل الشیعه جلد 6 صفحه 6 حدیث 15 (نهجالبلاغه حکمت 199 ص 317).
- وسائل الشیعه جلد 6 صفحه16 حدیث 25 (نهجالبلاغه حکمت 328 ص 533).
Design By : Pichak |