سفارش تبلیغ
صبا ویژن

► o▌ استان قدس ▌ o ◄

 

پرداخت زکات چه نقشی در زیاد شدن روزی دارد؟

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

إذا أرَدتَ أن یُثرِیَ اللّه‏ُ مالَکَ فَزَکِّهِ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

هر گاه خواستى که خداوند دارایى تو را زیاد کند ، زکات آن را بپرداز .

بحار الأنوار : 96 / 23 / 54 منتخب میزان الحکمة : 246

 

 

 


نوشته شده در سه شنبه 93/4/31ساعت 10:13 صبح توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |

کفر و فسق سبب سقوط حق خویشاوندى نمى‌شود، بلکه صله رحم در این گونه موارد نیز امرى پسندیده است و چه بسا موجب هدایت و نجات بستگان از گمراهى شود

اسلام تحکیم پیوندهاى خویشاوندى و استحکام روابط خانوادگى را به شدّت مورد تأکید و توجّه قرار داده چنانچه خداى متعال آن را در ردیف پرستش خویش قرار داده، مى‌فرماید: وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وِ بِذِى الْقُرْبى‌ … «1» و خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریک او قرار ندهید و به پدر و مادر و خویشان نیکى کنید. در جاى دیگر مى‌فرماید: وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذى‌ تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقیباً «2» بترسید از آن خدایى که به نام او از یکدیگر درخواست مى‌کنید و درباره ارحام کوتاهى نکنید، همانا خداوند مراقب شماست.

 خویشانت بال و پَرِ تو هستند.
امیر م?منان على علیه السلام نیز به فرزندش چنین سفارش مى‌کند: أَکْرِمْ عَشیرَتَکَ، فَإِنَّهُمْ جَناحُکَ الَّذى‌ بِهِ تَطیرُ، وَ أَصْلُکَ الَّذى‌ إِلَیْهِ تَصیرُ، وَ یَدُکَ الَّتى‌ بِها تَصُولُ «3» خویشانت را گرامى بدار، زیرا آنان بال و پَرِ تو هستند که با آنان پرواز مى‌کنى و اصل و ریشه تو مى‌باشند که به ایشان باز مى‌گردى (از آنان کمک گرفته و به آن‌ها سرفرازى) و دست (یاور) تو هستند که با آن‌ها (به دشمن) حمله مى‌کنى (و پیروز مى‌شوى).

حتی اگر خویشاوندانت مرتد یا کافر باشند ارتباط خود را با آن ها قطع مکن.

کفر و فسق سبب سقوط حق خویشاوندى نمى‌شود، بلکه صله رحم در این گونه موارد نیز امرى پسندیده است و چه بسا موجب هدایت و نجات بستگان از گمراهى شود. راوى مى‌گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: «کسانى با من خویشاوندى‌دارند، امّا با من هم‌عقیده نیستند، آیا براى آنان بر عهده‌ام حقّى است؟ فرمود: بلى؛ حق خویشاوندى را چیزى قطع نمى‌کند و اگر با تو هم‌عقیده باشند، براى آنان دو حق است؛ یکى حقّ خویشاوندى و دیگرى حقّ اسلام. «4»
 
روش‌هاى رسیدگى به خویشان‌
برخى از روش‌هاى صله رحم و حمایت از خویشاوندان عبارتند از:

1?  کمک جانى: مى‌توان گفت که بزرگ‌ترین مرتبه صله رحم، رسیدگى جانى به خویشان است و آن در جایى است که جان یکى از بستگان انسان در خطر باشد که در این صورت وى باید تا پاى جان بایستد و از خویشاوندان خود- در چارچوب اسلام و معیارهاى مکتبى- دفاع کند، تا ضرر را از او دفع نماید. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: مَنْ مَشى‌ إِلى‌ ذى‌ قَرابَةٍ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ لِیَصِلَ رَحِمَهُ أَعْطاهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَجْرَ مِأَةِ شَهیدٍ «5» هر کس با جان و مالش، صله رحم کند، خداى متعال اجر صد شهید به او مى‌دهد.

2? کمک مالى: اگر در مواردى میان بستگان انسان افراد نیازمند وجود دارد، رسیدگى مالى به ایشان لازم و از درجه اهمّیّت بالایى برخوردار است. امیر م?منان على علیه السلام نیز مى‌فرماید: فَمَنْ أَتاهُ اللَّهُ مالًا فَلْیَصِلْ بِهِ قَرابَتَهُ«6» کسى که از سوى خدا ثروتى به دست آورد، باید بستگان خویش را به وسیله آن دستگیرى کند.

3? کمک فکرى: رسیدگى فکرى در جایى است که یکى از بستگان انسان براى هدایت‌شدن نیاز به راهنمایى دارد. به عنوان مثال: یکى از اقوام انسان اهل نماز و روزه نیست، اگر رفتن نزد وى و راهنمایى او، سخن‌گفتن از فضیلت نماز و روزه و ترساندن از پیامدهاى ترک نماز و روزه در او م?ثّر مى‌شود، بر انسان لازم است که نزدش رفته و به او کمک فکرى کند و این از مصادیق امر به معروف و نهى از منکر است. به استفتایى در این زمینه توجّه فرمایید:

«آیا انسان مى‌تواند از نظر شرعى با خویشاوندانى که بى‌تقوا و بى‌نماز و ضدّ انقلابند از قبیل پدر، مادر، خواهر و غیره قطع رحم نماید؟ جواب: قطع رحم جایز نیست، ولى باید آن‌ها را با مراعات موازین امر به معروف و نهى از منکر کند.» «7»

4?کمک عاطفى: گاهى رفتن به منازل خویشان، سلام و احوال‌پرسى، تلفن‌زدن و نامه‌نوشتن، محبّت ایجاد مى‌کند و سبب دل‌جویى از خویشان مى‌شود. امیر م?منان علیه السلام فرمود: صِلُوا أَرْحامَکُمْ وَ لَوْ بِالتَّسْلیمِ «8» با بستگان خود صله رحم کنید، گرچه با سلام‌کردن (به آنان) باشد. امام صادق علیه السلام نیز مى‌فرماید:

پیوند میان برادران آن گاه که پیش هم هستند، دیدار همدیگر است و در مسافرت نامه‌نوشتن به یکدیگر. «9» گاهى نیز شرکت در غم و شادى خویشان از موارد صله رحم است؛ شرکت در مراسم تشییع جنازه و مجالس ترحیم و دل‌جویى از بازماندگان آنان، و نیز شرکت در مجالس جشن و سرور ایشان، رسیدگى عاطفى به آنان‌بوده، در تقویت و تحکیم رابطه خویشاوندى نقش م?ثّرى دارد.

5? ترک آزار: یکى از برترین روش‌هاى صله رحم با خویشاوندان، ترک اذّیت و آزار آنان است. بدین معنا که پرهیز از غیبت، تهمت، زخم زبان و شماتت آنان، دخالت‌نکردن در زندگى آن‌ها به عناوین مختلف، عیب‌جویى‌نکردن از آنان و … از برترین موارد صله رحم است. امام صادق علیه السلام دراین باره فرمود: أَفْضَلُ ما تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ کَفُّ الْأَذى‌ عَنْها «10» برترین چیزى که به آن صله رحم مى‌شود، خوددارى‌کردن از اذّیت و آزار آنان است.
صله رحم

آثار رسیدگى به خویشان‌
صله رحم آثار و فواید ارزنده‌اى براى انسان در بر دارد که در این‌جا به برخى از آن‌ها اشاره مى‌کنیم:

1? طول عمر: یکى از مهم‌ترین آثار صله رحم، طولانى‌شدن عمر است. امام رضا علیه السلام در این باره فرمود:

یَکُونُ الرَّجُلُ یَصِلُ رَحِمَهُ فَیَکُونُ قَدْ بَقِىَ مِنْ عُمْرِهِ ثَلاثُ سِنینَ فَیُصَیِّرُهَا اللَّهُ ثَلاثینَ سَنَةً وَ یَفْعَلُ اللَّهُ ما یَشاءُ «11» چه بسا مردى که تنها سه سال از عمرش باقى مانده است، امّا خدا به خاطر صله رحم، باقى‌مانده عمرش را به سى سال مى‌رساند و خدا آنچه را مى‌خواهد، انجام مى‌دهد. شخصى به نام مَیسِر از امام باقر یا امام صادق علیهم السلام نقل کرده که آن حضرت فرمود: اى مَیسر! گمان مى‌کنم به خویشان خود نیکى مى‌کنى؟ گفتم: آرى فدایت شوم! من در نوجوانى در بازار کار مى‌کردم و دو درهم مزد مى‌گرفتم، یک درهم آن را به عمّه‌ام و درهم دیگر را به خاله‌ام مى‌دادم. آن‌گاه امام فرمود: به خدا سوگند تا کنون دو بار مرگت فرا رسیده، ولى به خاطر صله رحم به تأخیر افتاده است. «12»

2?فراوانى روزى: حضرت سجّاد علیه السلام فرمود: مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَمُدَّ اللَّهُ فى عُمْرِهِ وَ أَنْ یَبْسُطَ لَهُ فى رِزْقِهِ فَلْیَصِلْ رَحِمَهُ … «13» هر کس دوست دارد، خدا عمرش را طولانى و روزى‌اش را افزایش دهد، باید صله رحم کند.

3?حسن خلق: امام صادق علیه السلام فرمود: صِلَةُ الْأَرْحامِ تُحْسِنُ الْخُلْقَ «14» رسیدگى به خویشان، اخلاق را نیکو مى‌کند.

4? پاکى اعمال و دفع بلا: امام باقر علیه السلام فرمود: صِلَةُ الْأَرْحامِ تُزَکِّى الْأَعْمالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوى‌ … «15» رسیدگى به خویشان، اعمال را پاک مى‌کند و بلا را دور مى‌سازد.

5? آسانى حساب: امام صادق علیه السلام فرمود: صِلَةُ الرَّحِمِ تُهَوِّنُ الْحِسابَ یَوْمَ الْقِیامَةِ … وَ تَقى مَصارِعَ السُّوءِ «16» رسیدگى به خویشان حساب روز قیامت را آسان کرده و از مرگ بد جلوگیرى مى‌کند.

6? آبادى شهرها: امام صادق علیه السلام فرمود: صِلَةُ الرَّحِمِ وَ حُسْنُ الْجَوارِ یَعْمُرانِ الدِّیارَ صله رحم و خوش‌رفتارى با همسایه شهرها را آباد مى‌کند.
 
نفرین بر قطع کنندگان رحم
قطع رحم و ترک رسیدگى به خویشان و بستگان در اسلام سخت مورد نکوهش قرار گرفته است. خداوند تعالى کسانى را که از خویشاوندان خود بریده، با آنان قطع رابطه مى‌کنند، در سه جاى قرآن مورد لعن و نفرین قرار داده است. «17» از جمله در آیه‌اى مى‌فرماید: فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِى الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَکُمْ أُولئِکَ الَّذینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ «18» اگر از فرمان خدا روى‌گردان شوید، آیا جز این انتظار مى‌رود که در زمین فساد کنید و قطع رحم نمایید؟ آن‌ها کسانى هستند که خداوند آنان را لعنت کرده است. امام صادق علیه السلام در ضمن بیان خود به نقل از پدرش فرمود: پدرم حضرت سجّاد علیه السلام فرمود: إِیَّاکَ وَ مُصاحَبَةَ الْقاطِعِ لِرَحِمِهِ فَإِنَّهُ وَجَدْتُهُ مَلْعُوناً فى‌ کِتابِ اللَّهِ فى ثَلاثِ مَواضِعَ «19» از معاشرت و دوستى با کسى که با بستگان خود قطع رابطه کرده بپرهیز، زیرا چنین کسى را در کتاب خدا (قرآن) در سه جا مورد لعن و نفرین یافته‌ام.

بارالها بحق محمّد و آله الطاهرین عمل به آموزه های معصومین علیهم السلام را توشه راهمان قرار بده. اللهم صل علی محمد و آل محمّد و عجّل فی فرج مولانا صاحب الزمان.

 پی نوشت ها:
1?نساء (4) ، آیه 36 .
2? نساء (4) ، آیه 1 .
3?نهج البلاغه ، نامه 31 ، ص 939 .
4?بحارالانوار ، ج 74 ، ص 131 .
5? وسائل الشیعه ، ج 6 ، ص 287 .
6?نهج البلاغه ، خطبه 142 ، ص 432 .
7?استفتاآت ، ج 1 ، ص 488 .
8?اصول کافى ، ج 2 ، ص 155 .
9? همان ، ص 670 .
10?همان ، ص 151 .
11?اصول کافى ، ج 2 ، ص 150 .
12? بحارالانوار ، ج 6 ، ص 264 .
13?اصول کافى ، ج 2 ، ص 156 .
14?بحارالانوار ، ج 74 ، ص 114 .
15?اصول کافى ، ج 2 ، ص 152 .
16?بحارالانوار ، ج 71 ، ص 104 .
17? بقره (2) ، آیه 27 ، رعد (13) ، آیه 25 و محمد (47) ، آیات 22 ـ 23 .
18?محمد (47) ، آیات 22 ـ 23 .
19? سفینة البحار ، ج 1 ، ماده رحم .

 

darolhadith.net
tebyan.net


نوشته شده در چهارشنبه 93/4/25ساعت 8:17 عصر توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |

در قران مجید اهل بیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) حضرت امام حسن (علیه السلام) که یکی از انان است مورد تجلیل قرار گرفته اند . در ایه مباهله (ایه 61 ال عمران) از امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) به عنوان پسران رسول خدا  یاد و در ایه تطهیر (ایه 33سوره احزاب) همراه با جد و پدر و مادر و برادرش معصوم و مبرای از گناه و خطا معرفی گردیده اند همچنین محبت او و سایر اهل بیت در ایه ی مودت (23 شوری )برهمگان واجب شده است...
 

                                        


پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود:(الحسن و الحسین سَیِّدا شَبابِ اهلِ الجَنَّة )                  

حسن و حسین دو سید جوانان اهل بهشت هستند .                        

در حدیث ثقلین (انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی)حضرت امام حسن (علیه السلام)در ردیف کتاب خدا امده است علمای اهل تسنن احادیث زیادی در فضایل اهل بیعت عصمت و طهارت نقل کرده اند که به عنوان نمونه دو حدیث ان نقل میشود

1. رسول خدا ص به علی و فاطمه و حسن و حسین نگاهی کرد و به انها فرمود: من با کسانی که شما در جنگ هستیددر جنگم و با کسانی که با شما در صلح هستند در صلحم .

2.روزی ان حضرت دست حسنین (علیهما السلام) را گرفته و فرمود هر کس من و این دو و پدر و مادر انها را دوست بدارد روز قیامت در درجه من خواهد بود (کتاب زندگانی امام حسن ص38 و39)

حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام شجاعت /فصاحت و بلاغت /سخاوت حسن خلق/حلم و بردباری و سایر فضایل اخلاقی رااز جد و پدر و مادربزرگوارش به ارث برده بود و در عبادت زهد /تقوا و سایر مکارم اخلاق شبیه انان بوددر اینجا به نمونه هایی از فضایل ان حضرت اشاره میشود .


حلم و گذشت

یکی از غلامان امام حسن (علیه السلام )مرتکب خیانتی شد حضرت تصمیم گرفت او را تنبیه نماید غلام گفت : بلافاصله گفت: «والکاظمین الغیظ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت: «والعافین عن الناس»، امام فرمود: ترا عفو کردم. او گفت: «واللّه یحبّ المحسنین» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى(منتهی الامال ج 1)گفتار غلام از ایه 134 ال عمران است .

عبادت

حضرت امام حسن (علیه السلام) بیست و پنج مرتبه پیاده به حج رفت چون به نماز میایستاد بخاطر توجه به عظمت خداوند میلرزید. هنگام تلاوت قران در پاسخ به ایات یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ...میگفت لَبَّیْکَ اللَّهُمَّ لَبَّیْکَ همیشه مشعول عبادت خداوند بود (منتهی الامال ج1)

سخاوت

آن حضرت دو مرتبه مالش را با خدا قسمت کرد که نصف انرا برداشت و نصف دیگر را در راه خدا به فقزا داد شخصی خدمت امام حسن ع امد و ان حضرت را قسم داد که مرا از دست دشمن نجات دهید امام حسن فرمود دشمن تو کیست؟گفت :دشمن من فقر و پریشانی است . امام به خادم خود فرمود:انچه مال نزد تو موجود است حاضر کن خادم پنج هزار درهم موجودی امام را اورد فرمود اینها را به این مرد بده سپس ان مرد را قیم داد و فرمود که هرگاه این دشمن به تو رو کند و ستم نماید شکایت او را نزد من اور تا دفع ان کنم . در بین ایمه معصومین( علیهم السلام) حضرت امام حسن مجتبی( علیه السلام )به کثرت سخاوت و حلم و بردباری شهرت دارد .علت ان به خاطر شرایط خاص دوران زندگی ان حضرت است که موجب جلوه بیشتر این دو فضیلت گردید .

حسن خلق و بردباری

مردی از اهل شام به مدینه آمد شخصی را دید که با عزت و شکوه سوار سوار براسب میرفت. گفت هرگز کسی را نیکوتر او ندیده بودم به او تمایل پیدا کردم و پرسیدم او کیست ؟گفتند او حسن بن علی (علیه السلام )است . ناگهان شعله خشم و حسد از قلبم زبانه کشید که ایا علی چنین فرزندی دارد ؟به سوی او رفتم و گفتم ایا تو پسر علی بن ابی طالب هستی ؟گفت :آری. گفتم پسر فلان فلان شده .؟و هرچه توانستم او و پدرش را شماتت کردم . او همچنان ساکت شد تا از وی شرمنده شدموقتی سخنم تمام شد فرمود:گمان میکنم تو غریب و از اهل شام هستی؟گفتم:آری.گفت:با من بیا اگر احتیاج به منزل داریبه تو منزل دهم و اگر پولی لازم داری به تو بدهمو اگر کاری داری برایت انجام دهم بیشتر شرمنده شدمو از بزرگواری و اخلاقش تعجب کردم و انچنان محبتش در قلبم جای گرفت که هیچکس را مانند او دوست نداشتم(کشف الغمه)

 

http://serat.mihanblog.com/post/451


نوشته شده در یکشنبه 93/4/22ساعت 7:13 عصر توسط علی رضا رسولی نظرات ( ) |

   1   2   3      >

Design By : Pichak